VEČER U KAZALIŠTU KEREMPUH 2025.

VISOKA ILI POPULARNA KULTURA?

Koja je razlika između visoke i popularne kulture? Koju vi birate? Kako popularna kultura utječe na oblikovanje vašeg kulturnog identiteta? Prepoznajete li lik koji pripada popularnoj kulturi? Čime se bavi? Jeste li čitali kriminalističke romane Agathe Christie? Na kraju, volite li se voziti vlakom? Što ako u njemu vreba ubojica? Krenimo u avanturu!

Pitanja je mnogo, a pojavnosti visoke i popularne kulture zaista su raznolike. Visoka se kultura veže uz institucije, jedna od njih je kazalište. Teatar nas izgrađuje, potiče na razmišljanje, traži iskusnog gledatelja, nudi umjetnički užitak. Popularna kultura se shvaća kao nešto što se sviđa većini ljudi, u čemu ljudi uživaju i sastavni je dio suvremenog života i društva. Kazalište će nastojati približiti tekstove publici.

Cilj projekta: odrediti pojam „visoke“ kulture te privući učenike u kazalište zanimljivim plakatom

Rok: dva tjedna od gledanja predstave te objave zadatka u Microsoft Teamsima

Pođimo redom u projektni zadatak!

1. U četvrtak, 13. ožujka 2025. gledamo „95 minuta čiste zabave, užitka i umjetnosti“ (zagrebinfo). Tako bismo opisali novu predstavu Satiričkog kazališta Kerempuh prema romanu „kraljice krimića“ Agathe Christie “Ubojstvo u Orient Expressu”. Predložak je kultni roman najpoznatije autorice detektivskih romana, koji po prvi put dolazi u Hrvatsku na kazališne daske u adaptaciji Kena Ludwiga i režiji Sare Stanić Blažević. Roman je to koji je od svog prvog izdanja 1934. godine doživio mnogobrojne filmske adaptacije i izgradio prepoznatljiv lik najpoznatijeg zabadala na svijetu – Herculea Poirota – koji sa svojim ikoničnim brkovima i malim sivim stanicama, ostaje jedan od najslavnijih detektiva u književnosti.

Putujući luksuznim vlakom Orient Expressom do Londona slavni belgijski detektiv Poirot mora riješiti ubojstvo koje se dogodi u vlaku negdje između Vinkovaca i Slavonskog Broda. Zatočen u snijegu, okružen neobičnom paletom likova od kojih su svi odlučili putovati baš danas, Poirot mora otkriti igru i riješiti slučaj koji se samo naizgled čini jednostavan.

Suigra Poirota s putnicima vlaka te njegova nevjerojatna sposobnost čitanja ljudi i situacija ono je što gradi  kazališnu napetost ove predstave.

Orient Express je jedan od najslavnijih vlakova u povijesti željeznice. Njegova ruta se mijenjala mnogo puta kroz povijest. Orient Express je postao sinonim za luksuzno putovanje vlakom, iako to u početku nije bio. Prvobitno je vlak vozio od Pariza do rumunjskog grada Giurgiu, ali Orient Express najčešće povezuje dva grada: Pariz i Istanbul. (wikipedija)

2. MOŽE LI POPULARNA KULTURA ZAMIJENITI VISOKU KULTURU?

Kojoj kulturi dajete prednost? Idete li često u kazalište, muzeje, na izložbe, koncerte klasične glazbe? Visoku kulturu često preuzima popularna kultura. Popularna je kultura progresivna i brzo se mijenja, usko je vezana uz industriju zabave i medije kojima mogu doprijeti do mnogobrojne publike. Kriminalističke priče imaju obilježja popularne umjetnosti jer su predvidljive, jednostavno napisane i potiču osjećaje kod publike. Kazalište pripada visokoj kulturi, stručnjaci potiču njegov razvoj, teži originalnosti, visokoj kvaliteti, obrazovanom gledatelju. Razmislite o svom stavu o popularnoj kulturi, o njezinom utjecaju na vas kao pojedince i na društvo kojem pripadate. Može li popularna kultura zamijeniti visoku kulturu? Osmislite načine na koje bi publika mogla saznati za novu predstavu u kazalištu Kerempuh.

3. IZRADIMO PLAKATE

Nastojmo približiti Agathu Christie publici, osmislimo plakat za  predstavu kojim ćemo privući u kazalište što više gledatelja. Možete izraditi reklamu, intervju s glavnim glumcem (ili njegovim brčićima), Facebook stranicu posvećenu istražitelju, detektivsku igricu prema radnji djela, vlog s recenzijom djela ili poster. Organizirajmo izložbu uradaka i odaberimo najbolji!

UPUTE ZA IZRADU PLAKATA (u paru)

a) Proučite poster koji reklamira luksuzni vlak Orient Express (Jules Chéret – retours.eu (collection Arjan den Boer)

b) Ako želite saznati više, provedite u razredu anketu o navikama stvaranja i(li) korištenja određenog oblika popularne kulture koja vas zanima. Razmijenite rezultate.

c) Razmislite koje poruke želite poslati plakatom o glavnom junaku, zločinu, ubojici i motivima za ubojstvo u predstavi.

d) Osmislite i izradite plakat kojim ćete gledatelje uvući u kazališnu priču. Canva je alat pogodan za brzu i laku izradu atraktivnog sadržaja za nastavnike i učenike. Alat je jednostavno primijeniti kod izrade plakata ili prezentacija projekata, ali isto tako kao i dodatak predavanjima kako bi sadržaj koji se želi prikazati bio zanimljiviji.

Poster koji reklamira Orijent Express i ruta kojom je prolazio legendarni vlak od Londona do Istanbula

Vrednovanje plakata ili prezentacije:

U POTPUNOSTI OSTVARENO 3 bodaDJELOMIČNO OSTVARENO 2 bodaTREBA DORADITI 1 bod
SADRŽAJTema je temeljito istražena i obrađena. Sadržaj jasno i zanimljivo predstavlja istražene činjenice. Svi podaci su točni i u funkciji ciljaTema je nedovoljno istražena. Nedostaje objašnjenje nekih pojmova. Prikazani podatci nedovoljno opisuju zadanu problematikuTema je slabo istražena, nedostaje veliki dio činjenica koje opisuju temu, podatci su manjkavi i nedovoljno objašnjavaju zadanu problematiku
TEKSTGramatika, pravopis, interpunkcija, velika i mala slova su točniGramatika, pravopis, interpunkcija, velika i mala slova su djelomično točni (1-2 greške)Gramatika, pravopis, interpunkcija, velika i mala slova su djelomično točni (više od dvije greške)
ORGANIZACIJA SADRŽAJA NA PLAKATUOrganizacija elemenata omogućava jednostavno snalaženje u sadržajuOrganizacija elemenata omogućava jednostavno snalaženje u sadržaju u većem dijelu plakataOrganizacija elemenata ne omogućava jednostavno snalaženje u sadržaju
IZGLEDSadrži dodatke (fotografije, poveznice) koji upotpunjuju objašnjenja zadane problematike Fotografije poštuju autorska pravaSadrži dodatke za većinu pojmova (fotografije, poveznice) koji upotpunjuju objašnjenja zadane problematike ili postoje fotografije koje ne poštuju autorska pravaSadrži dodatke (fotografije, poveznice) koji nisu u funkciji sadržaja ili nedostaju fotografije za većinu pojmova
KREATIVNOSTBoje, fontovi, vidljivost teksta, grafički dodatci u potpunosti su dobro ukomponirani u plakatuBoje, fontovi, vidljivost teksta, grafički dodatci dobro su ukomponirani u većem dijelu plakataBoje, fontovi, vidljivost teksta, grafički dodatci nisu dobro ukomponirani u većem dijelu plakata (tekst presitan, neodgovarajuće boje, grafički nezanimljiv)

Ukupno 15 bodova: 8-9: dovoljan, 10-11: dobar, 12-13: vrlo dobar, 14-15: odličan

Datum predaje radova odredit će vaše predmetne profesorice, a završna izložba održat će se u travnju u čitaonici. Želim vam kreativan i uspješan rad!

Voditeljica projekta: Sanja Šepac Dužević, prof. savjetnica